Безпечний старт для ПЕРШОКЛАСНИКІВ

30.08.2016

Шкільні роки – це найзахоплюючий період життя, сповнений нових знань, відкриттів і друзів.  Найбільшою мірою це стосується малюків, які вперше переступають поріг школи, адже в них ще немає жодного досвіду і абсолютно все приносить нові враження. І та ж сама відсутність практики робить першокласників більш уразливішими, тому їм дуже необхідна допомога батьків, щоб уберегтися від стресів, хвороб і інших небезпек.

 

Безпечний старт для ПЕРШОКЛАСНИКІВПРОБЛЕМА 1. БОЛИТЬ ЖИВІТ

 

Медична статистика невтішна: більшість школярів не шанують здорове харчування, внаслідок чого на час отримання атестату вони матимуть вже по 2-3 хронічні хвороби. Головні порушення: Неправильний режим (неправильний або відсутній сніданок, переїдання на вечерю або їжа на ніч), і/або неправильний раціон (обмаль фруктів і овочів, вживання недостатнього об’єму рідини).

 

ЧИМ ЦЕ ЗАГРОЖУЄ?

 

  1. Затримка зростання

Зростання кістково-м’язової системи прямо залежить від наявності «будівельного матеріалу», зокрема, білків. А при неправильному харчуванні зменшується кількість продуктів, які їх містять, що гальмує розвиток організму.

  1. Анемія

Порушення режиму харчування може викликати дефіцит заліза і вітаміну В12 (фолієва кислота). Через це дитина поступово втрачає бажання вчитися, її увага розсіюється, постійно відчувається сонливість, тобто присутні всі ознаки анемії.

 

  1. Гастрит

Поява відрижки, поганого запаху з роту і печії можуть свідчити про гастрит. Ця хвороба дуже полюбляє стрес, втому і нервові навантаження, а якщо до них додати перекус шоколадкою, то небезпека стрімко зростає. Отримавши з солодощів вуглеводи, мозок помилково вважає, що дитина поїла, і віддається наказ виділяти шлунковий сік, коли у шлунку порожньо. Одночасно в роті утримується постійне солодке середовище – ідеальний плацдарм для розвитку мікробів.

 

  1. Гострі кишкові інфекції.

Збудники кишкових інфекцій потрапляють в організм не лише з неякісною їжею. Причиною захворювання може стати недотримання санітарії у їдальні школи, або навіть кулькова ручка, яку передавали по всьому класу.

 

 

ПОРАДИ ФАХІВЦЯ

 

Ольга Олексюк, лікар-гастроентеролог дитячий МЦ «Благомед»:

«Перед школою дитині потрібен повноцінний сніданок вранці. І їжу потрібно засвоїти, тому організм слід «розбудити». Перед прийомом їжі варто випити ½ скланки сирої теплої води та зробити зарядку.  Далі приготуйте щось тепле на сніданок, наприклад, запіканку, омлет, кашу. Так в кров потраплять корисні речовини, це необхідно для повноцінного живлення мозку, тоді він зможе активно працювати. Для перекусу варто дати дитині галетне печиво і яблуко. Найбільш ситний прийом їжі – обід. Вечеря повинна бути не менше, ніж за 1,5 години до сну.

 

ПРОБЛЕМА 2. ПОГІРШЕННЯ ЗОРУ

 

Перший клас несе дитячим очам постійне стресове навантаження, як на уроках, так і під час підготовки домашніх завдань. А малечі  ще ж обов’язково заманеться подивитися телевізор чи пограти на комп’ютері.

 

ЯКІ РИЗИКИ ВИНИКАЮТЬ?

 

  1. Короткозорість

Кожен третій хлопчик, який приходить у перший клас з нормальним зором, стає короткозорим. Коли інтенсивні заняття читанням і письмом доповнюються тривалим споглядання телевізора чи комп’ютерними іграми, порушується кровопостачання очей, що позначається на їхньому стані. Дитина починає постійно мружитись, бо погано бачить вдалину. Велике значення для розвитку короткозорості має малорухливий спосіб життя – хвороба рідко прогресує у дітей, які займаються спортом.

 

  1. Спазм акомодації

Через спазм м’язи весь час напружені, при роботі на близькій відстані постійно відчувається зорове стомлення. Школярі з перенапруженим м’язом зіниці стають дратівливими, швидко втомлюються і скаржаться на головні болі.

 

  1. Амбіопії

Слід насторожитися, якщо дитина заплющує одне око під час читання чи перегляду телевізора або повертає голову в сторону при погляді на предмет перед собою. Така поведінка може сигналізувати про «ледаче око», або амбіопію, коли одне око бачить гірше, ніж інше. Окрім нездатності мозку до зіставлення двох зображень, хвороба може привести до втрати зору – спочатку в слабшому оці, а згодом і в сильнішому. Ви, можливо, зустрічали діток з пластиром на одному із скелець окулярів – саме така методика застосовується для лікування амбіопії.

 

ПОРАДИ ФАХІВЦЯ.

 

Інна Мах, офтальмолог МЦ «Благомед»:

«Щоб зберегти гарний зір дитини, слід опікуватися її тендітною нервовою системою. Батьки повинні організувати правильний режим дня, забезпечити повноцінне харчування, а також подбати про заняття фізкультурою. Корисні для очей продукти: морквяний сік, оливкова олія, всі чорні ягоди, риб’ячий жир, печінка. В них міститься багато вітаміну А, який сприяє зняттю втоми з очей і покращенню зору. Під час виконання домашніх завдань кожні 20 хвилин слід  робити короткі перерви з гімнастикою для очей.  Це може бути проста вправа на перенесення фокусу: стоячи біля вікна, пильно подивитись на намальовану на склі точку 10 секунд, а потім перевести погляд на віддалений об’єкт на вулиці і дивитися на нього стільки ж часу.

Не забудьте попередити вчителів, якщо у вашої дитини слабкий зір, щоб її пересадили на одну з передніх парт. При хворобах зору також обмежується перегляд телевізора і сидіння перед монітором. Також зверніть увагу, щоб була перерва між підготовкою домашнього завдання і комп’ютерними іграми, бо постійна напруга очей прискорює розвиток їхніх хвороб.

Слідкуйте за дотриманням коректної відстані між очима і робочою поверхнею, оптимально – 30-35 см. Якість освітлення – теж важлива умова для оптимальної роботи зорової системи. Крім основного освітлення, поставте додатковий світильник на робочий стіл школяра, зліва від нього. І пам’ятайте, що люмінесцентні лампи стомлюють око, тому до 12 років рекомендується використовувати звичайні лампові світильники.

 

 


ПРОБЛЕМА 3. ВИКРИВЛЕННЯ ХРЕБТА

 

Мабуть, око уважних батьків не раз помічало, в яких позах їхні дітки-дошкільнята малюють, пишуть, ліплять з пластиліну чи роблять аплікації. Виконання творчих завдань може відбуватися практично будь-де – за дорослим письмових столом, на кухні, на власних колінах… І поза дитини в цей час теж буває дуже різною: то плече опущене, то нога закладена під себе, то руки за спиною, то  ледве балансують на краю стільця, який відсунутий далеко від стола. Всі перераховані вище фактори спричинені відсутністю власного робочого куточка, організованого з урахуванням віку, зростання і інших вимог.  На довершення можна додати неправильно підібраний рюкзак, і спина першокласника знаходиться у зоні підвищеного ризику.

 

ЯКІ НЕБЕЗПЕКИ ЗАГРОЖУЮТЬ

 

  1. Сколіоз

Небезпека сколіозу вражає – викривлення хребта виявляють у двох третин школярів. Можна самостійно діагностувати порушення постави, попросивши дитину стати прямо. Подивіться, чи на однаковому рівні знаходяться очі і вуха. Так само обстежте рівень плечей, лопаток і кінчиків пальців рук. Щоб перевірити положення кісток таза, покладіть на них свої руки. Придивіться, чи однаковий розмір у правої і лівої половини грудей. Погляньте і на підошву взуття – якщо каблуки більше стоптані збоку, це сигнал про терміновий візит до ортопеда.

 

  1. Серцеві та інші проблеми

Патологія постави впливає на різні органи і запас міцності організму. Дитина сутулиться і серце змушене битись в тісній грудній клітці, у ньому часто прослуховуються шуми. Деформація здорової геометрії вигинів хребта збільшує втомлюваність, провокує головні болі, зменшується пам’ять і увага.

 

 

ПОРАДИ ФАХІВЦЯ

 

Аркадій Мядюта, лікар ортопед- травматолог МЦ «Благомед»

«Профілактика сколіозу потребує зменшення навантаження на хребет, наскільки це максимально можливо. Одночасно необхідно зміцнювати м’язи спини і всього тулуба. Перш за все, слід придбати для малюка ортопедичного матраца, а також спеціальний стілець і парту. Підручники ставлять на спеціальну підставку так, щоб відстань до них від очей дорівнювала витягнутій руці. Якщо маленький учень цим нехтує і кладе книги збоку, йому весь час потрібно нахиляти голову, що перевантажує шийний відділ і може провокувати головні болі.

Регулярно робіть з дитиною нескладні вправи. Можна покласти на голову мішечок з піском, невелику подушку чи яблуко. Нехай дитина протягом 1-2 хвилин ходить з цим предметом по кімнаті з різною швидкістю.

Для першокласників дуже важливо правильно підібрати портфеля. Краще наплічник із жорсткою спинкою, що фіксує положення хребта. Дно повинно бути міцним, а на ременях обов’язково має бути пряжка для регулювання. Корекцію довжини роблять не тільки по мірі зростання малюка, а й навіть коли змінюється сезонна форма одягу»

 

 

 

ПРОБЛЕМА 4. НЕРВИ

 

Адаптація до нового середовища – це великий стрес. Кілька тижнів першачки «притираються», утворюючи різні групи. Окреслюються лідери, любимчики вчителів, і, на жаль, хтось може стати ізгоєм.  Щоб відчувати себе впевненіше, дітки можуть класти в портфель ляльку чи носити улюблене ведмежа в кишені Ці «старі друзі» дозволяють декому почуватися сміливіше і безпечніше, мовби часта звичної домашньої обстановки їх оберігає. І нерідко ця лялька викликає глузування однокласників. Багато юних школяриків некомунікабельні, і вони ще більше замикаються, якщо інші хлопці не запрошують їх в свою компанію. Батьки помічають зміну поведінки вдома, з’являється агресія, грубість, запальність. Але така поведінка – це спроба дитини дати відсіч, як реакція  на прояви агресії і жорстокості в школі.

 

Які ризики виникають?

 

  1. Невроз

«Шкільний невроз» – досить поширене явище, яке спостерігається у двох третин першокласників. Вимогливість вчителів, чіткий режим і дисципліна незвичні для дітей, і часто це викликає страх. Виникає небажання йти в школу, дехто тікає з уроків додому або влаштовує вранці істерику. Якщо дитина «домашня», тобто не відвідувала дитячий садок, то ризик появи шкільного неврозу зростає.

 

  1. Нічні кошмари

Страшні сни дошкуляють близько 60% першокласників, особливо вразливим хлопчикам. Деякі з них шалено втомлюються, ледь не на уроках засипають, а от вдома з остраху не можуть заснути.

 

  1. Енурез

Як правило, мокре ліжко викликане стресом, в основі якого лежать шкільні проблеми чи страх. Це досить поширена проблема першокласників, причому у декого нетримання може проявлятися і вдень. Тоді варто попросити вчителів, аби вони деякий час стежили за дитиною, нагадуючи їй сходити до туалету перед кожним уроком, навіть якщо не відчувається необхідності. Зазвичай подібні проблеми зникають після 2-3 тижнів навчання.

 

  1. Часті ГРЗ

Застудні захворювання школярів це радше не слабкість імунної системи, а своєрідний тайм-аут нервової системи, яка дуже виснажується «шкільними неврозами». Як правило, необхідність таких «перепочинків» зникає до кінця першого року навчання.

 

ПОРАДИ ФАХІВЦЯ. Валентина Мазуренко, дитячий психолог МЦ «Благомед»:

«Частіше спілкуйтеся з дитиною, щоб підтримати свого першокласника у важкий період. У віці 6-7 років діти дуже орієнтовані на реакцію дорослих, тому варто заохочувати кожне їхнє досягнення –  і велике, і мале. Уважно слухайте розповіді дитини про школу, обговорюйте всі події, які відбуваються у її житті.

Враховуйте денні фізіологічні ритми. Багато дітей починають робити уроки о 18-19 годині, бо батьки не дозволяють готуватися до школи самостійно, а самі вдень на роботі. А для хлопців це час найнижчої працездатності, і навіть нескладні завдання швидко викликають втому.  Оптимально перенести підготовку домашніх завдань на 15-16 годину. Також слід організувати режим так, щоб забезпечити потребу дитини у сні. Для першокласника це 11-12 годин на добу, а шестирічним діткам необхідно і вдень поспати. Також подбайте про якість сну – перед ним слід провітрювати кімнату.

У вихідні дитині можна дозволити «відірватися» – не забороняйте активні ігри , особливо на свіжому повітрі. Та головне, звісно, це ваша любов. Ніщо не справиться з дитячим неврозом краще за неї.»

 

 

logo_white

Медичний центр з висококваліфікованими лікарями, точною діагностикою, призначенням медикаментів згідно європейських стандартів доказової медицини в поєднанні з ефективною фізіотерапією – повний комплекс медичної допомоги високого рівня, спрямований на повернення, збереження а примноження здоров’я

Всі права захищенно Благомед 2019