За “трьома словами” лікаря – 10 років його життя

26.07.2021
novyny-luczk-blagomed.jpg

Головна лікарка медичного центру Благомед, пульмонолог Ольга Назаревич “За “трьома словами” лікаря – 10 років його життя” 

Своїми думками про сучасну медицину, стосунки лікаря та пацієнта, зміни в системі, що відбулися внаслідок пандемії поділилася Ольга Назаревич, головна лікарка Благомеду, яка також веде прийом як пульмонолог. 

 

  • Чи не було у вас моменту, коли ви пошкодували про вибір професії лікаря? 

 

Я думаю, що момент сумніву був хоча б раз у кожного, хто обрав медицину. І це не про втому чи байдужість, навпаки: чим більше людина “горить” професією, чим вищі вимоги ставить перед собою, тим ймовірніше, що такий момент в неї настане.

Лікар, щоб почати працювати, здобуває свій фах протягом  10 років. А потім, звісно, продовжує вчитися все життя.  А ще медицина – це професія, у якій постійно приймаєш важливі рішення. Кожне рішення  – це про якість життя людини. Це колосальна відповідальність.

І дуже часто бувають моменти знецінення, які люди створюють не свідомо, не бажаючи чогось поганого. Ось, наприклад, хто не запитував у лікаря: “Мені лише запитати, ну просто скажіть, то ж всього три слова”.

Але отих “три слова” лікаря насправді можуть коштувати 10 років життя! Щоб їх правильно сказати – потрібно багато знати, вивчити, розуміти. І коли відбувається таке, свого роду, обезцінення знань, праці, досвіду, буває прикро. Бо це навіть не про бажання вдячності, це про бажання розуміння  з боку пацієнтів і про те, щоб людина в першу чергу цінувала себе і все, що стосується головного для неї – її здоров’я.

Тому серед медиків дуже часті випадки професійного вигорання і сумніви, звісно, бувають.

Але є щось, що завжди допомагає це все долати. Важко описати це словами, напевно, це відчуття, що просто не можеш не робити цю роботу, бажання допомогти, покликання. Це не про пафос, бо хіба може бути щось пафосне в тому, що люди обирають своєю роботою постійно допомагати іншим, зробити чужий біль частиною свого життя? Це про те, чим вже живеш і що створює тобі сенси, зрозумівши які, від них вже не відмовишся.

 

 

  • Якби маленька дитина запитала у вас “Чим ви займаєтеся?”, як би ви їй пояснили? 

 

Маленькій дитині сказала б, що допомагаю легко дихати і швидко бігати. А підліткам, напевно, відповіла б, що допомагаю зберегти себе і відновити після хвороби.

 

  • Як ви вважаєте, яка головна проблема у стосунках лікарів та пацієнтів сьогодні? 

 

На мою думку, це культура, яка нам дісталася у спадок від радянського минулого, де лікар домінує над пацієнтом. Зараз багато прогресивних колег, які постійно вчаться, вдосконалюються, розуміють, що комунікаційні навики для лікаря настільки ж важливі, які і професійні. Але цей “спадок” дуже стійкий і ми досі маємо його наслідки.

В ідеалі лікар та пацієнт мають бути рівні і у них має бути партнерський діалог та взаємодія. Не “виконуй, що сказав”, а ретельні, детальні пояснення кожного призначення, кожного додаткового обстеження. Людям варто пояснювати, чому у своє здоров’я потрібно інвестувати. Бо нам всім властиво вірити, що “все погане буде не зі мною” і забувати про вчасні огляди, про рекомендації тощо. Лікар повинен бути тим партнером, який не просто скаже “треба”, а аргументує і відповість на кожне запитання.

І пацієнт також не повинен домінувати, а розуміти, що дослухатися до порад лікаря і відверто запитувати та ділитися своїми думками та відчуттями – це умова одужання.

Працюючи головним лікарем медичного центру, постійно наголошую своїм колегам про це і я бачу хороші зміни: як з боку лікарів, так і з боку пацієнтів. Бачу більш усвідомлені підходи, бажання йти одне одному назустріч. Тому я налаштована оптимістично.

 

  • На вашу думку, що змінила пандемія в ставленні людей до лікарів та свого здоров’я? 

 

Цінність праці лікаря в очах людей, безумовно, зросла. Люди просто зрозуміли: в критичній ситуації не рятують поради в інтернеті. Просто з’явилося чіткіше відчуття того, що лікарі потрібні  і важливі.

Також люди ніби повернулися обличчям до себе, до свого здоров’я. Безумовно, є багато страху, переживань, навіть паніки. Тому я своїх пацієнтів завжди налаштовую на те, щоб тримати баланс. Баланс між тим, щоб вчасно себе почути, відчути, що щось не так і зберігати тверезий оптимізм та позитивний погляд на світ.

 

  • Якби ви давали своїм пацієнтам лише одну пораду про здоров’я, яка це була б порада? 

 

Завжди майте щось, що приносить вам радість. Звісно, можна мені заперечити, що все, що приносить радість, не на користь здоров’ю (усміхається). Але тут, як ми щойно вже говорили, знову про баланс – слухайте себе, свої бажання та своє тіло, вмійте сказати собі “Ні”, але й вмійте дозволити насолоду, прості радощі, відчуття наповненого змістом життя.

Постійні обмеження не ведуть до здоров’я, вони ведуть до дисбалансу і втрати контакту з собою. А вміння слухати себе так, як любляча мама слухає свою дорогу дитину і так само вміти з собою поводитися – відповідально, десь строго, але бережливо, з великою любов’ю та повагою – це, мабуть, головна формула здорового і щасливого життя.

logo_white

Медичний центр з висококваліфікованими лікарями, точною діагностикою, призначенням медикаментів згідно європейських стандартів доказової медицини в поєднанні з ефективною фізіотерапією – повний комплекс медичної допомоги високого рівня, спрямований на повернення, збереження а примноження здоров’я

Всі права захищенно Благомед 2019